Wie zijn we

Basisschool de Zonnewijzer is gelegen in de Roermond wijk ’t Veld. De school wordt bezocht door circa tweehonderd kinderen met circa 25 verschillende nationaliteiten.

Elk kind mag zichzelf zijn binnen onze school, ongeacht het geloof en de culturele achtergrond. We respecteren de diversiteit aan achtergronden. Wij zoeken niet naar de verschillen, maar juist naar de overeenkomsten en dat wat ons verbindt. Wij willen dat onze kinderen de verschillen en overeenkomsten tussen mensen onbevooroordeeld tegemoet treden. Dat eist van de leerkrachten, ouders en kinderen een kritische, tolerante houding. De filosofie achter de methode Vreedzaam is voor ons leidend.

Vanuit onze missie ‘Kleurrijk samen werken aan talenten’ is ieder kind voor ons uniek met zijn eigen mogelijkheden en kwaliteiten. In een goede sfeer en veilige omgeving willen wij de kinderen begeleiden in hun cognitieve ontwikkeling, in hun sociaal-emotionele ontwikkeling en in hun lichamelijke ontwikkeling.

Wij geven basisonderwijs aan kinderen van vier tot en met dertien jaar. We hebben acht reguliere basisgroepen (groep 1 t/m 8). In deze reguliere groepen bieden we passend onderwijs, dat zoveel mogelijk aansluit bij de onderwijsbehoeften van onze kinderen. Daarnaast bieden wij in speciaal ingerichte taalklassen NT2 onderwijs aan. De taalklas is bestemd voor kinderen die nauwelijks of geen Nederlands spreken. Door middel van een intensief taalaanbod bereiden we deze kinderen voor op een plaatsing in het reguliere onderwijs.

De Vreedzame school
Sinds 2010-2011 werken we op school met de methode ‘De Vreedzame school’.
Door de hele school werken we er met z’n allen aan om op een prettige manier met elkaar om te gaan. Dit alles binnen de thema’s:

• We horen bij elkaar
  • We lossen conflicten zelf op
  • We hebben oor voor elkaar
  • We hebben hart voor elkaar
  • We dragen allemaal een steentje bij
  • We zijn allemaal anders

We leren elkaar te respecteren, elkaars mening te accepteren, goed te communiceren, etc. We hopen dat hierdoor iedereen zich veilig en prettig voelt op school.

Zie ook: www.devreedzameschool.nl

Kinderwijkraad
Sinds januari 2018 is er op onze school ook een Kinderwijkraad gestart.

Aan het begin van elk schooljaar krijgen de leerlingen van groep 6-7-8 een lesprogramma over democratie en de Kinderwijkraad. De kinderen denken dan samen na over wat belangrijk is voor de wijk, en maken plannen om de wijk nog leuker te maken. Daarna vormt een groep vertegenwoordigers van alle kinderen elk schooljaar samen een Kinderwijkraad Roermondse Veld, die de uitvoering van de door de kinderen gekozen plannen gaat organiseren.

Meer info is te vinden op hun eigen site: kinderwijkraad.nl/roermondse-veld

Schoolbieb

Basisschool de Zonnewijzer werkt samen met de bibliotheek uit Roermond (Bibliorura). Dit doen wij onder andere om het lezen van boeken te stimuleren en het leesplezier van kinderen te vergroten.  In de aula van de school bevindt zich een schoolbieb die gevuld is met mooie taalrijke boeken die geschikt zijn voor kinderen van 0 tot 12 jaar. Alle kinderen kunnen hier wekelijks boeken gaan lenen om op school of thuis te lezen.  Naast de schoolbieb, is er ook één keer per week een leesconsulente  van de bibliotheek op school aanwezig. Ouders die vragen hebben over het lezen van hun kind of advies willen over thuis lezen, kunnen bij haar terecht